§ 1.
- Na stanowisku profesora nadzwyczajnego (PAN) zatrudnia się osobę, która posiada co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego, a ponadto:
- jest lub była promotorem co najmniej jednego przewodu doktorskiego,
- od czasu uzyskania stopnia doktora habilitowanego legitymuje się istotnymi osiągnięciami naukowymi, w tym oryginalnymi pracami naukowymi opublikowanymi w czasopismach ujętych w bazie Web of Sciences (WoS),
- kierowała lub kieruje co najmniej trzema projektami badawczymi finansowanymi ze źródeł zewnętrznych,
- jest aktywnym popularyzatorem nauki i uczestniczy w życiu naukowym i organizacyjnym środowiska akademickiego i zawodowego.
- Dyrektor Instytutu w porozumieniu z kierownikiem jednostki organizacyjnej, w której ma być zatrudniony profesor nadzwyczajny, może określić dodatkowe wymagania niż określone w ust. 1. oraz dodatkowe warunki konkursu, jakie musi spełnić osoba kandydująca.
- Z inicjatywą utworzenia stanowiska profesora nadzwyczajnego może wystąpić zastępca dyrektora ds. naukowych lub kierownik jednostki organizacyjnej Instytutu.
- Postępowanie kwalifikacyjne przebiega według następującej procedury:
- kierownik jednostki organizacyjnej składa wniosek do dyrektora Instytutu w sprawie:
- utworzenia stanowiska profesora nadzwyczajnego, pozytywnie zaopiniowany przez
- dyrektora Instytutu ds. naukowych,
- ogłoszenie konkursu przez dyrektora Instytutu,
- powołanie komisji konkursowej przez dyrektora Instytutu. Zasady pracy komisji określa § 2,
- przeprowadzenie i rozstrzygnięcie konkursu przez komisję,
- decyzja dyrektora Instytutu.
§ 2.
Zasady pracy Komisji:
- W skład komisji wchodzi od pięciu do siedmiu osób:
- zastępca dyrektora Instytutu ds. naukowych,
- przewodniczący Komisji Rady Naukowej Instytutu ds. nauki, rozwoju kadry i oceny pracowników naukowych,
- kierownik jednostki organizacyjnej wnioskujący o ustanowienie stanowiska profesora nadzwyczajnego,
- co najmniej jeden profesor tytularny zatrudniony w Instytucie, specjalista w dziedzinie naukowej lub pokrewnej, w której ma być ustanowione stanowisko profesora nadzwyczajnego,
- co najmniej jeden profesor tytularny niezatrudniony w Instytucie, specjalista w dziedzinie, w której ma być ustanowione stanowisko profesora nadzwyczajnego.
- Obradom i pracom komisji przewodniczy zastępca dyrektora ds. naukowych.
- Po zapoznaniu się z dokumentacją złożoną przez osoby kandydujące komisja wstępnie ocenia ich dorobek i decyduje o dalszych etapach postępowania. W przypadku pozytywnej oceny, komisja wybiera jeden z trzech 25 min wykładów monograficznych i ustala termin zebrania naukowego Instytutu, na którym osoba kandydująca przedstawia wykład.
- Po wykładzie monograficznym komisja wyznacza termin rozmowy kwalifikacyjnej dotyczącej planów badawczych, dydaktycznych i organizacyjnych osoby kandydującej oraz opiniuje kandydaturę w trybie głosowania tajnego.
- Komisja sporządza protokół i przedstawia wraz z wnioskami dyrektorowi Instytutu.
- Dyrektor podejmuje decyzję o zatrudnieniu.
§ 3.
Przystępując do konkursu na stanowisko profesora nadzwyczajnego, osoba kandydująca składa w sekretariacie Instytutu następujące dokumenty w wersji drukowanej i na nośniku elektronicznym:
- podanie,
- odpis dokumentu potwierdzającego nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego profesora,
- zestawienie dorobku naukowego (preferowana forma – Tabela),
- wykaz publikacji (za okres przed i po uzyskaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego),
- życiorys wraz autoreferatem naukowym oraz listą indywidualnych osiągnięć naukowych,
- plany badawcze krótkoterminowe (3 lata) oraz zarys planów badawczych długoterminowych (10 lat),
- tytuły i konspekt 3 wykładów monograficznych spełniających wymogi wykładu dla studentów III stopnia kształcenia wyższego (Studia Doktoranckie) w zakresie dziedziny określonej w konkursie.
Osoby spoza Instytutu składają dodatkowo:
- kwestionariusz osobowy z 2 zdjęciami;
- opinię dyrektora naczelnego lub rektora (albo przełożonego) z ostatniego miejsca pracy.
§ 4.
Informacja o osiągnięciach naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych (Autoreferat) osoby kandydującej na stanowisko profesora nadzwyczajnego (o objętości do 15 stron) powinna zawierać:
- Ogólne informacje:
- imię i nazwisko,
- tytuł i stopień naukowy,
- data i miejsce urodzenia,
- rok ukończenia studiów wyższych, uczelnia,
- rok uzyskania stopnia naukowego doktora, instytucja naukowa,
- rok uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego,
- rok uzyskania tytułu naukowego profesora (gdy zachodzi taka okoliczność),
- data zatrudnienia w jednostce naukowej, nazwa jednostki organizacyjnej,
- data zatrudnienia na stanowisku adiunkta.
- Syntetyczny opis dotychczasowych prac badawczych i najważniejszych indywidualnych osiągnięć naukowych.
- Syntetyczny opis planów badawczych: krótkoterminowych (3 lata) i zarys planów długoterminowych (10 lat).
- Działalność naukowo-badawcza:
- liczba publikacji, w tym po uzyskaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego,
- liczba cytowań bez autocytowań wg. WoS oraz indeks Hirscha bez autocytowań wg bazy SCOPUS,
- wykaz najważniejszych prac, po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego,
- wykaz projektów badawczych, finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w których osoba kandydująca pełniła bądź pełni funkcję kierownika,
- działalność w zakresie upowszechniania osiągnięć naukowych, współpraca z regionem, itp. (maksymalnie do 5 pozycji),
- współpraca naukowa z zagranicą (forma, zakres, osiągnięcia),
- liczba opracowanych recenzji prac naukowych dla czasopism naukowych.
- Wyjazdy zagraniczne (kraj, instytucja, cel wyjazdu, okres trwania):
- staże naukowe, wykłady, projekty, misje,
- czynny udział w konferencjach – dane dotyczące wykładów na zaproszenie, referatów i doniesień ustnych, członkostwa w radach programowych i organizacyjnych, przewodniczenia sesji, itp..
- Działalność dydaktyczna – poprzednie i aktualnie prowadzone wykłady, ćwiczenia, seminaria, w tym w języku obcym.
- Osiągnięcia w kształceniu kadry naukowej:
- wykaz wypromowanych magistrów, doktorów lub otwartych przewodów doktorskich,
- liczba opracowanych recenzji prac doktorskich i habilitacyjnych.
- Działalność organizacyjna:
- organizacja konferencji naukowych, sympozjów,
- udział w pracach organizacyjnych w miejscu zatrudnienia,
- udział w kolegiach redakcyjnych polskich lub zagranicznych czasopism naukowych,
- funkcje pełnione z wyboru w towarzystwach i organizacjach naukowych – krajowych i zagranicznych,
- udział w radach naukowych,
- inne formy działalności organizacyjnej.
- Nagrody i wyróżnienia o randze krajowej i międzynarodowej (rok otrzymania).
- Inne ważne informacje nieuwzględnione w ust. 2–9.
Czytaj więcej