Posiadane obecnie zaplecze laboratoryjne, sprzętowe oraz technologiczne pozwala nam na prowadzenie i rozwijanie na odpowiednio wysokim poziomie centrum pozyskiwania, oceny, konserwowania oraz przechowywania w ciekłym azocie rezerw genetycznych wielu gatunków zwierząt. Posiadany system komputerowej analizy nasienia (CASA) umożliwi badanie wpływu różnych czynników, w tym występujących w środowisku toksykantów, na morfologię i parametry ruchu plemników oraz ocenę ich jakości po kriokonserwacji.
PL
Wykaz aparatury
W ramach Pracowni utworzono:
Stanowisko do kompleksowej analizy jakości nasienia ssaków, ptaków i ryb oraz zarodków ssaków.
Stanowisko wyposażone jest w:
- Mikroskop fluorescencyjny BX 51 w wersji w pełni zmotoryzowanej w osiach x-y-z z zestawem do analizy obrazu z kamerami o wysokiej rozdzielczości w wersji dwumonitorowej. Posiadane oprogramowanie umożliwia zaawansowaną analizę obrazu, w tym m.in. dekonwolucję, automatyczne wykrywanie obiektów;
- Mikroskopy BX 41 wyposażone w KF z systemami do akwizycji i analizy obrazu, umożliwiające obserwacje przyżyciowe w szerokim zakresie temperatur;
- Systemy do komputerowej analizy ruchu plemników (CASA) firmy Hobson Vision (system analogowo-cyfrowy), firmy IH Medical (system CRISMAS – cyfrowy) oraz firmy Hamilton Thorne (CEROS II – cyfrowy);
- Mikroskop odwrócony IX70 z fluorescencją i mikromanipulatorami do analizy przeżyciowej oocytów i zarodków z oprogramowaniem analitycznym MicroImage.
Stanowisko do profesjonalnej konserwacji gamet i zarodków.
Stanowisko wyposażone jest w:
- Systemy Minicool oraz IceCube 4s do programowanego i komputerowo sterowanego procesu zamrażania materiału biologicznego;
- Sprzęt do automatycznego mrożenia nasienia- MT Freezer;
- System do mrożenia materiału biologicznego nad powierzchnią ciekłego azotu z regulacją wysokości mrożenia;
- Drukarkę do nanoszenia danych na słomki – Easy Coder;
- Półautomatyczną maszynę do napełniania i zamykania słomek – SFS 133;
- Automatyczną maszynę do napełniania i zamykania słomek MPP Quattro;
- Zgrzewarki do zamykania słomek;
- Kontenery o różnej pojemności do przechowywania zamrożonego materiału;
- Ladę chłodniczą z możliwością regulacji temperatury do 0 oC do przeprowadzenia poszczególnych etapów technologicznych konserwacji gamet i zarodków.
Pracownia jest również wyposażona w wytwornicę ciekłego azotu z systemem chłodzenia i niezbędnym wyposażeniem (wydajność około 2L/godz).
Oferowane metody i analizy
- Elektroforeza dwukierunkowa (2D) – wyznaczenie punktu izoelektrycznego i masy, cząsteczkowej białek, analiza profili białkowych;
- Izolacja białek i peptydów przy użyciu FPLC, określenie podstawowych właściwości fizykochemicznych białek;
- Pomiar koncentracji plemników;
- Analizy kinetyczne (określenie stężenia enzymów i inhibitorów, wyznaczenie stałych asocjacji dla oddziaływania inhibitor – proteinaza);
- Elektroelucja białek z żelu poliakrylamidowego.
Wykaz aparatury
- Zintegrowany system do elektroforezy dwukierunkowej (2D) z wyposażeniem:
- System do elektroforezy dwukierunkowej (IPGphor 3 IEF System – pierwszy kierunek; Ethan DALTsix Large Vertical System – drugi kierunek,
- System do analizy i dokumentacji żeli (ImageScanner III),
- System umożliwiający wycinanie spotów białkowych z żeli 2D oraz ich transfer na mikropłytki (Etttan spot picker),
- System umożliwiający trawienie białek ze spotów wyciętych z żelu 2D (Ettan Digester),
- System przeznaczony do nanoszenia próbek białka na matrycę MALDI MS (Ettan Potter),
- System do liofilizacji z wyposażeniem;
- VersaFluor Fluorometr;
- System wysokosprawnej chromatografii cieczowej z wyposażeniem (AKTApurifier);
- Zamrażarka pionowa niskotemperaturowa;
- Spektrofotometr (Beckman DU800) z wyposażeniem;
- Sonikator ultradźwiękowy (Sonics vibra cell);
- Aparat do elektroelucji białek z żelu z wyposażeniem (Whole Gel Eluter with Harvesting Box).
Zasady postępowania konkursowego przy zatrudnianiu na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie
§ 1.
- Na stanowisku profesora nadzwyczajnego (PAN) zatrudnia się osobę, która posiada co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego, a ponadto:
- jest lub była promotorem co najmniej jednego przewodu doktorskiego,
- od czasu uzyskania stopnia doktora habilitowanego legitymuje się istotnymi osiągnięciami naukowymi, w tym oryginalnymi pracami naukowymi opublikowanymi w czasopismach ujętych w bazie Web of Sciences (WoS),
- kierowała lub kieruje co najmniej trzema projektami badawczymi finansowanymi ze źródeł zewnętrznych,
- jest aktywnym popularyzatorem nauki i uczestniczy w życiu naukowym i organizacyjnym środowiska akademickiego i zawodowego.
- Dyrektor Instytutu w porozumieniu z kierownikiem jednostki organizacyjnej, w której ma być zatrudniony profesor nadzwyczajny, może określić dodatkowe wymagania niż określone w ust. 1. oraz dodatkowe warunki konkursu, jakie musi spełnić osoba kandydująca.
- Z inicjatywą utworzenia stanowiska profesora nadzwyczajnego może wystąpić zastępca dyrektora ds. naukowych lub kierownik jednostki organizacyjnej Instytutu.
- Postępowanie kwalifikacyjne przebiega według następującej procedury:
- kierownik jednostki organizacyjnej składa wniosek do dyrektora Instytutu w sprawie:
- utworzenia stanowiska profesora nadzwyczajnego, pozytywnie zaopiniowany przez
- dyrektora Instytutu ds. naukowych,
- ogłoszenie konkursu przez dyrektora Instytutu,
- powołanie komisji konkursowej przez dyrektora Instytutu. Zasady pracy komisji określa § 2,
- przeprowadzenie i rozstrzygnięcie konkursu przez komisję,
- decyzja dyrektora Instytutu.
- kierownik jednostki organizacyjnej składa wniosek do dyrektora Instytutu w sprawie:
§ 2.
Zasady pracy Komisji:
- W skład komisji wchodzi od pięciu do siedmiu osób:
- zastępca dyrektora Instytutu ds. naukowych,
- przewodniczący Komisji Rady Naukowej Instytutu ds. nauki, rozwoju kadry i oceny pracowników naukowych,
- kierownik jednostki organizacyjnej wnioskujący o ustanowienie stanowiska profesora nadzwyczajnego,
- co najmniej jeden profesor tytularny zatrudniony w Instytucie, specjalista w dziedzinie naukowej lub pokrewnej, w której ma być ustanowione stanowisko profesora nadzwyczajnego,
- co najmniej jeden profesor tytularny niezatrudniony w Instytucie, specjalista w dziedzinie, w której ma być ustanowione stanowisko profesora nadzwyczajnego.
- Obradom i pracom komisji przewodniczy zastępca dyrektora ds. naukowych.
- Po zapoznaniu się z dokumentacją złożoną przez osoby kandydujące komisja wstępnie ocenia ich dorobek i decyduje o dalszych etapach postępowania. W przypadku pozytywnej oceny, komisja wybiera jeden z trzech 25 min wykładów monograficznych i ustala termin zebrania naukowego Instytutu, na którym osoba kandydująca przedstawia wykład.
- Po wykładzie monograficznym komisja wyznacza termin rozmowy kwalifikacyjnej dotyczącej planów badawczych, dydaktycznych i organizacyjnych osoby kandydującej oraz opiniuje kandydaturę w trybie głosowania tajnego.
- Komisja sporządza protokół i przedstawia wraz z wnioskami dyrektorowi Instytutu.
- Dyrektor podejmuje decyzję o zatrudnieniu.
§ 3.
Przystępując do konkursu na stanowisko profesora nadzwyczajnego, osoba kandydująca składa w sekretariacie Instytutu następujące dokumenty w wersji drukowanej i na nośniku elektronicznym:
- podanie,
- odpis dokumentu potwierdzającego nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego profesora,
- zestawienie dorobku naukowego (preferowana forma – Tabela),
- wykaz publikacji (za okres przed i po uzyskaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego),
- życiorys wraz autoreferatem naukowym oraz listą indywidualnych osiągnięć naukowych,
- plany badawcze krótkoterminowe (3 lata) oraz zarys planów badawczych długoterminowych (10 lat),
- tytuły i konspekt 3 wykładów monograficznych spełniających wymogi wykładu dla studentów III stopnia kształcenia wyższego (Studia Doktoranckie) w zakresie dziedziny określonej w konkursie.
Osoby spoza Instytutu składają dodatkowo:
- kwestionariusz osobowy z 2 zdjęciami;
- opinię dyrektora naczelnego lub rektora (albo przełożonego) z ostatniego miejsca pracy.
§ 4.
Informacja o osiągnięciach naukowych, dydaktycznych i organizacyjnych (Autoreferat) osoby kandydującej na stanowisko profesora nadzwyczajnego (o objętości do 15 stron) powinna zawierać:
- Ogólne informacje:
- imię i nazwisko,
- tytuł i stopień naukowy,
- data i miejsce urodzenia,
- rok ukończenia studiów wyższych, uczelnia,
- rok uzyskania stopnia naukowego doktora, instytucja naukowa,
- rok uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego,
- rok uzyskania tytułu naukowego profesora (gdy zachodzi taka okoliczność),
- data zatrudnienia w jednostce naukowej, nazwa jednostki organizacyjnej,
- data zatrudnienia na stanowisku adiunkta.
- Syntetyczny opis dotychczasowych prac badawczych i najważniejszych indywidualnych osiągnięć naukowych.
- Syntetyczny opis planów badawczych: krótkoterminowych (3 lata) i zarys planów długoterminowych (10 lat).
- Działalność naukowo-badawcza:
- liczba publikacji, w tym po uzyskaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego,
- liczba cytowań bez autocytowań wg. WoS oraz indeks Hirscha bez autocytowań wg bazy SCOPUS,
- wykaz najważniejszych prac, po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego,
- wykaz projektów badawczych, finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w których osoba kandydująca pełniła bądź pełni funkcję kierownika,
- działalność w zakresie upowszechniania osiągnięć naukowych, współpraca z regionem, itp. (maksymalnie do 5 pozycji),
- współpraca naukowa z zagranicą (forma, zakres, osiągnięcia),
- liczba opracowanych recenzji prac naukowych dla czasopism naukowych.
- Wyjazdy zagraniczne (kraj, instytucja, cel wyjazdu, okres trwania):
- staże naukowe, wykłady, projekty, misje,
- czynny udział w konferencjach – dane dotyczące wykładów na zaproszenie, referatów i doniesień ustnych, członkostwa w radach programowych i organizacyjnych, przewodniczenia sesji, itp..
- Działalność dydaktyczna – poprzednie i aktualnie prowadzone wykłady, ćwiczenia, seminaria, w tym w języku obcym.
- Osiągnięcia w kształceniu kadry naukowej:
- wykaz wypromowanych magistrów, doktorów lub otwartych przewodów doktorskich,
- liczba opracowanych recenzji prac doktorskich i habilitacyjnych.
- Działalność organizacyjna:
- organizacja konferencji naukowych, sympozjów,
- udział w pracach organizacyjnych w miejscu zatrudnienia,
- udział w kolegiach redakcyjnych polskich lub zagranicznych czasopism naukowych,
- funkcje pełnione z wyboru w towarzystwach i organizacjach naukowych – krajowych i zagranicznych,
- udział w radach naukowych,
- inne formy działalności organizacyjnej.
- Nagrody i wyróżnienia o randze krajowej i międzynarodowej (rok otrzymania).
- Inne ważne informacje nieuwzględnione w ust. 2–9.
Regionalne Centrum Badań i Transferu Wiedzy „ŻYWNOŚĆ DLA ZDROWIA” – Etap II
Inwestycja w aparaturę badawczą tworzącą powiązania kooperacyjne pomiędzy jednostką naukowo-badawczą a przedsiębiorstwami – etap II” będzie realizowany przez Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie w terminie od 19.01.2012 do 31.12.2013 roku.
Celem projektu jest rozbudowa zaplecza badawczego, będąca kontynuacją działań rozpoczętych w ramach I etapu i umożliwiająca prowadzenie zaawansowanych jakościowo badań naukowo-wdrożeniowych dla przemysłu, co przyczyni się w istotny sposób do rozwoju sektora produkcji żywności wysokiej jakości w regionie Warmii i Mazur i sprzyjać będzie profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak: alergie pokarmowe, otyłość czy cukrzyca.
Realizacja projektu zakłada dalszą modernizację trzech wysoko-specjalistycznych laboratoriów: metabolomiki, zwierzętarni i mikrobiologii, co umożliwi świadczenie nowych usług B+R i tworzenie powiązań kooperacyjnych pomiędzy Instytutem, a przedsiębiorstwami branży rolno-spożywczej regionu, opartych na dyfuzji innowacji.
W ramach Projektu planowany jest zakup 19 nowoczesnych jednostek wyposażenia badawczo-rozwojowego, m.in.:
Spektrometr masowy z analizatorem typu potrójny kwadrupol, analizatorem czasu przelotu i systemem UPLC – umożliwiający badania pełnego spektrum metabolitów (metabolom) obecnych w dowolnym układzie (w żywności, organizmie, tkance czy komórce roślinnej, zwierzęcej lub ludzkiej). Zakup tego systemu pozwoli m. in. na:
- prowadzenie badań ukierunkowanych na wyznaczenie biomarkerów spożycia żywności pochodzenia roślinnego oraz zdrowia i stanów chorobowych człowieka, co ma kapitalne znaczenie dla profilaktyki chorób cywilizacyjnych;
- możliwość określenia zmian składników surowca w trakcie jego przetwarzania w procesie technologicznym, co zagwarantuje otrzymanie produktu o pożądanym z punktu widzenia zdrowia konsumenta składzie i właściwościach.
Laboratorium Mikrobiologiczne zostanie wyposażone w stanowisko do pracy z mikroorganizmami w kontrolowanej atmosferze gazów (N2, CO2 i H2), które umożliwi pracę z drobnoustrojami ściśle beztlenowymi i jest jedynym uznanym rozwiązaniem technicznym niezbędnym do kompleksowych badań interakcji mikroflory jelitowej i żywności. Planowane wyposażenie umożliwi prowadzenie zaawansowanych badań w zakresie profilowania populacji bakterii przewodu pokarmowego. Możliwość pracy w warunkach ściśle beztlenowych stworzy w Instytucie warunki do prowadzenia badań umożliwiających równoczesne monitorowanie profilu wzrostu i aktywności metabolicznej szerokiej gamy mikroorganizmów tlenowych, mikroaerofilnych i ściśle beztlenowych, co jest rozwiązaniem unikatowym w skali regionu, a nawet kraju.
Rozbudowanie istniejącego w Instytucie systemu elektroforetycznego rozdziału produktu PCR w gradiencie denaturującympozwoli na rozszerzenie oferowanych już usług bazujących na metodzie łańcuchowej reakcji polimerazy i następującej po niej elektroforezy w gradiencie czynników denaturujących (PCR-DGGE). Jako uznana metoda służąca do jakościowego profilowania złożonych populacji bakteryjnych (np. przewodu pokarmowego, produktów spożywczych, gleby i ścieków) może być wykorzystana w badaniach prowadzonych dla ośrodków przemysłowych, m.in. do:
- monitorowania dynamiki zmian w składzie bakteryjnym w czasie procesu technologicznego lub przechowywania (istotne dla oceny jakości, stabilności i trwałości produktu);
- oceny bioróżnorodności mieszanych populacji bakteryjnych, np. w naturalnie fermentowanych produktach;
- oceny wpływu suplementacji produktu fermentowanego wybranym szczepem bakteryjnym (ważne dla określenia równowagi i stabilności mikrobiologicznej nowych produktów);
- oceny wpływu różnych czynników (np. składników diety, dodatków do pasz, suplementacji probiotykami lub probiotykami) na profil jakościowy bakterii jelitowych człowieka i zwierząt hodowlanych.
Nowoczesne elementy wyposażenia Zwierzętarni – dadzą możliwość prowadzenia testów biologicznych spełniających najwyższe standardy jakościowe i jednocześnie pozwolą utrzymać wysoki reżim higieniczny. Proponowane systemy zapewnią jednorodne, powtarzalne i wolne od zanieczyszczeń środowisko bytowania dla zwierząt doświadczalnych, przez co możliwe będzie wyeliminowanie oddziaływania wpływu czynników zewnętrznych. Nowoczesne; wyposażenie przyczyni się do poprawy efektywności i jakość wykonywanych testów żywieniowych, immunologicznych i innych analiz, które dają m.in. możliwość:
- określenia wartości współczynników strawności i/lub retencji składników pokarmowych;
- wyznaczenia aktywność enzymów występujących w treści pokarmowej;
- określenia składu, równowagi i aktywności fizjologicznej mikroflory jelitowej;
- opisania stan i aktywność fizjologicznej jelita;
- badania wpływu składników pokarmowych (w tym alergenów) na układ immunologiczny.
Realizacja inwestycji planowanej w Projekcie, wzmocni i w pełni włączy potencjał naukowo-badawczy Instytutu w procesy kształtowania konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy.
Regionalne Centrum Badań i Transferu Wiedzy „ŻYWNOŚĆ DLA ZDROWIA”
Założenia:
W ostatnich latach w Europie obserwuje się rosnące zainteresowanie zastosowaniem innowacyjnych operacji jednostkowych w technologii żywności i preparatów prozdrowotnych. Również podmioty z sektora rolno-spożywczego woj. war-maz. maja ogromne szanse, aby zając czołowa pozycje na rynku żywności nowego typu tj. żywności funkcjonalnej, która ma naukowo udokumentowany korzystny wpływ na zdrowie konsumenta i jest poszukiwana przez konsumentów. Niestety przedsiębiorstwa sektora rolno-spożywczego nie dysponują odpowiednią infrastrukturą do prowadzenia badań w zakresie rozwijania nowych produktów tego typu i tylko około 3% z nich w skali regionu, posiada działy B+R lub ma podpisane stałe umowy o współpracy z placówkami naukowo-badawczymi.
Cel projektu:
Wsparcie tworzenia i rozwoju powiazania kooperacyjnego miedzy Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badan Żywności PAN w Olsztynie a przedsiębiorstwami sektora rolno-spożywczego celem prowadzenia badan nad opracowaniem nowych produktów o cechach funkcjonalnych i pro-zdrowotnych oraz ich komercjalizacji w ramach Regionalnego Centrum Badan i Transferu Wiedzy „ŻYWNOŚĆ DLA ZDROWIA” (etap I i etap II projektu).
Planowanie działania:
Rozbudowa trzech wysoko-specjalistycznych laboratoriów: 1) metabolomiki, 2) zwierzętarni i 3) mikrobiologii, tak aby mogły ono stanowić zaplecze naukowo-badawcze dla tworzenia innowacji i rozwoju stałej współpracy pomiędzy naukowcami Instytutu a przedsiębiorstwami z branży rolno-spożywczej regionu Warmii i Mazur. Infrastruktura badawcza w ramach laboratoriów umożliwi świadczenie usług dla przemysłu w zakresie:
- szybkiej, precyzyjnej, czułej, wiarygodnej i powtarzalnej analizie związków obecnych w próbach biologicznych;
- wykorzystywania referencyjnych metod różnicowania molekularnego szczepów bakterii oraz analizowania funkcjonalności i bezpieczeństwa surowców i produktów żywnościowych;
- prowadzenia oceny aktywności biologicznej składników pokarmowych istotnych z punku widzenia profilaktyki chorób cywilizacyjnych.
Oferta badawcza dla przemysłu:
- ocena jakości żywności, tworzenie modeli do badań mikrobiologicznych i żywieniowych;
- określanie związków biologicznie aktywnych w żywności;
- śledzenie zmian w składzie tych substancji podczas przeprowadzanych procesów technologicznych;
- biodostępności prozdrowotnych składników żywności.
Począwszy od 2012r. przewiduje się organizację serii spotkań informacyjnych dla zainteresowanych korzystaniem z nowoczesnych laboratoriów, przedsiębiorców i pracowników branży rolno-spożywczej z terenu całego województwa.
Dane kontaktowe:
- I ETAP – dr Wiesław Wiczkowski e-mail: w.wiczkowski@pan.olsztyn.pl (tel. +48 89 523 46 04);
- II ETAP – dr Agata Szymkiewicz e-mail: a.szymkiewicz@pan.olsztyn.pl (tel. +48 89 523 46 11).