Międzynarodowe konsorcjum z u działem naukowców z Instytutu PAN w Olsztynie bada popularność żywności pochodzenia roślinnego wśród konsumentów w Europie.

Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie analizuje popularność żywności pochodzenia roślinnego na rynku europejskim oraz poziom jej akceptacji przez konsumentów. Badania są prowadzone wspólnie z partnerami z uniwersytetów Hohenheim (lider), Aarhus i Turynu, firm Danone i Döhler oraz organizacji pozarządowej ProVeg International w ramach projektu „V-PLACE”. Finansuje go Europejska Wspólnota Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności – EIT Food.

Dieta roślinna w zawrotnym tempie przyciąga nowe rzesze wielbicieli. Już około 75 milionów Europejczyków sięga po produkty wegetariańskie i pochodzenia roślinnego, a liczba osób które dążą do ograniczenia konsumpcji mięsa (tzw. fleksitarianie) jest jeszcze wyższa. W Polsce już 4 na 6 osób stara się jeść mniej mięsa. Fakt, iż niemal w każdym supermarkecie znajdziemy produkty alternatywne dla mięsa i nabiału, świadczy o tym, że zmienia się zawartość naszej lodówki i zmieniają się nasze nawyki żywieniowe.

„Ten projekt to dla nas wyjątkowa okazja, aby dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców z rzetelną, wiedzą na temat możliwości ograniczenia mięsa w diecie i stosowania zamienników pochodzenia roślinnego” – mówi dr Michał Janiak z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.

Naukowcy oraz eksperci ds. żywności chcą dowiedzieć się więcej o rosnącej popularności żywności pochodzenia roślinnego. Jak motywują swoje wybory konsumenci? Czy kierują nimi jedynie względy zdrowotne, etyczne i ekologiczne? Jakie wątpliwości i zastrzeżenia budzą wśród konsumentów kolejne zamienniki produktów pochodzenia zwierzęcego? Czy ich smak i wygląd powinny dokładnie odwzorowywać oryginał – czy też odwrotnie, różnice powinny być bardzo odczuwalne? Badania prowadzone w ramach projektu „V-PLACE” mają pomóc znaleźć odpowiedź na te i wiele innych pytań, które w równym stopniu dotykają konsumentów, ekspertów i całego rynku rolno-spożywczego.

Projekt zakłada również stworzenie specjalnej platformy internetowej oraz aplikacji mobilnej, które będą źródłem rzetelnych informacji na temat diety roślinnej. Narzędzia te będą zintegrowane z serwisem Food Unfolded EIT Food, który każdego dnia dostarcza treści edukacyjne na temat żywności i żywienia do kilkudziesięciu tysięcy konsumentów w Europie.

„Ze względu na specyfikę naszej krajowej kuchni istnieje wiele przekonań dotyczących diety roślinnej, które niekoniecznie mają oparcie w faktach. Osoby myślące o zmianie nawyków żywieniowych lub te, które ten proces już zaczęły, będą mogły znaleźć na platformie V-PLACE informacje odpowiadające na ich wątpliwości i pytania, które w ramach projektu zadaliśmy już konsumentom w kilku europejskich krajach, w tym w Polsce.” – dodaje dr Janiak.

Platforma V-PLACE będzie dostępna już w połowie 2021 roku.

 

Data publikacji: 22.07.2020