Za nami dwudniowe warsztaty na temat racjonalnego gospodarowania żywnością. Uczniowie XII Liceum Akademickiego im. Marii i Georga Dietrichów i Szkoły Podstawowej im. Marii Zientary-Malewskiej z Oddziałami Dwujęzycznymi w Dywitach wzięli udział w szeregu aktywności, które przybliżyły im zagadnienia niemarnowania żywności, a także zachęciły do stosowania zasady zero waste na co dzień.

W dniach 15-16 września br. zaprosiliśmy uczniów do Kuźni Społecznej Banku Żywności w Olsztynie. Pierwszego dnia w warsztatach uczestniczyli licealiści, drugiego uczniowie szkoły podstawowej. Organizatorzy (Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN, Bank Żywności w Olsztynie) przygotowali trzy sekcje tematyczne: warsztaty kulinarne, eksperymenty i pokazy, warsztaty kuchni molekularnej.

Podczas warsztatów „Jak gotować, aby nie marnować? Zero waste od kuchni” uczniowie przygotowywali wartościowe posiłki, a także uczyli się spojrzeć na żywność w kategorii ograniczonego zasobu, z którym powinniśmy obchodzić się z uważnością i szacunkiem. Jak przechowywać żywność, co najczęściej marnuje się w naszej kuchni i co możemy zrobić, aby tego uniknąć? Jak maksymalnie wykorzystać składniki spożywcze? Na te i wiele innych pytań pod okiem profesjonalnych szefów kuchni, Kingi Syczewskiej i Mai Świtkowskiej, szukali odpowiedzi nasi uczniowie.

W drugiej sekcji, którą przygotował Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN, na uczniów czekał wykład dr Aleksandry Kocot pt. „Biofilm bakteryjny a straty i bezpieczeństwo żywności”, z którego dowiedzieli się m.in. czym jest biofilm bakteryjny, czy i jakie bakterie są pożądane w produkcji i przetwórstwie żywności, z jakimi konsekwencjami wiąże się obecność biofilmu w przemyśle spożywczym, a także czym jest bezpieczeństwo żywności. Po krótkim wprowadzeniu uczniowie mieli okazję wcielić się w rolę młodych naukowców i samodzielnie przeprowadzić proste eksperymenty. Mgr inż. Dorota Napiórkowska zaprezentowała uczniom kosmiczną żywność – opowiedziała na czym polega metoda liofilizacji, pokazała przykłady liofilizowanej żywności, a także różnice między produktami suszonymi a liofilizowanymi. Uzupełnieniem pokazu były wiadomości dotyczące zawartości wody w żywności. Mgr inż. Marzena Lenkiewicz zaprosiła uczestników do wspólnego „siania zdrowego fermentu”, podczas którego dowiedzieli się na czym polega proces fermentacji mlekowej, dlaczego fermentacja jest naturalną metodą utrwalania żywności i co dzieje się w słoiku podczas kiszenia. Uczniowie samodzielnie wykonali preparaty z soku z kiszonych ogórków i kapusty i obejrzeli pod nowoczesnym mikroskopem drobnoustroje odpowiedzialne za fermentację. Zbadali również jakość mleka przeznaczonego do wytwarzania mlecznych produktów fermentowanych. Mgr inż. Kamila Penkacik zaprezentowała uczniom cukier i jego popularne zamienniki, m.in. stewię, melasę czy syrop ryżowy. Uczestnicy mogli zbadać właściwości sensoryczne wspomnianych produktów, np. barwę, zapach czy gęstość. Uzupełnieniem pokazu było badanie związków bioaktywnych w popularnych napojach jak sok, herbata czy napoje gazowane.

Ostatnią sekcją tematyczną były pokazy i warsztaty kuchni molekularnej, gdzie uczniowie uczyli się tworzenia zdrowych alternatyw dla popularnych napojów funkcjonalnych, np. energetycznych, a także samodzielnego przygotowywania bazy do lodów z wykorzystaniem owoców i warzyw. Uczniowie dowiedzieli się, że zamrażanie jest jedną z podstawowych metod utrwalania żywności, po czym pod okiem prowadzących – Szymona Fiedorowicza i Kamila Bylińskiego, używając ciekłego azotu, zamienili swoje mieszanki owoców i warzyw w pyszne i zdrowe lody.


 


Projekt #FoodScienceClass jest finansowany przez EIT Food – Wspólnotę Wiedzy i Innowacji w obszarze żywności, która pracuje na rzecz zrównoważonego, zdrowego i godnego zaufania systemu żywnościowego. Partnerami projektu są: TECHNION (Izrael), IRZiBŻ PAN w Olsztynie, Bank Żywności w Olsztynie, EUFIC (Belgia), VTT (Finlandia) i Rikolto (Belgia).


 

Data publikacji: 17.09.2021