Prowadzisz aktywny tryb życia, troszczysz się o zdrowe odżywianie się, a jednak czasem zdarza ci się sięgnąć po kolorowe, słodzone napoje? Włącz się w nasz program i razem z naukowcami z naszego Instytutu stwórz napój o właściwościach nawadniających. Dzięki współpracy z czołowym polskim producentem napojów, w następnym roku produkt trafi na sklepowe półki. Rekrutacja trwa do 18 kwietnia.

Przedsięwzięcie jest prowadzone w ramach programu Consumer Engagement Labs z ramienia EIT Food – międzynarodowego projektu Europejskiej Wspólnoty Wiedzy i Innowacji.

Partnerem jest firma Maspex – jedna z największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej w segmencie produktów spożywczych oraz czołowy w Polsce producent znanych i lubianych marek soków, nektarów i napojów.

– Dzięki udziałowi w projekcie konsumenci mają niepowtarzalną szansę na zaprojektowanie produktu, który odpowie na ich konkretne potrzeby i który w kolejnym roku trafi na sklepowe półki. Co istotne, nie chodzi tu tylko o testowanie opracowanych wcześniej wariantów, ale o czynny udział w procesie kreatywnym – podkreśla dr Joanna Fotschki, koordynatorka projektu z ramienia Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie.

Kogo szukamy?

Do udziału w projekcie mogą się zgłaszać osoby w wieku 35-55 lat, które prowadzą aktywny tryb życia, ograniczają cukier w diecie i nie są związane z branżą spożywczą oraz marketingową.

Rekrutacja właśnie ruszyła i potrwa do 18 kwietnia. Zapisy TUTAJ.

Dlaczego napój nawadniający?

Odpowiednie nawodnienie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

– Badania wskazują, że odpowiednie nawodnienie sprzyja lepszej pracy nerek, które są odpowiedzialne za eliminację nadmiaru cukru z organizmu, pomagając w kontrolowaniu cukrzycy typu 2. Wspiera również prawidłową objętość krwi i ciśnienie zarówno w zapobieganiu, jak i leczeniu, zmniejszając tym samym ryzyko nadciśnienia. Z kolei nieodpowiednie nawodnienie może prowadzić do niekorzystnych skutków zdrowotnych, np. zwiększonego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych – wyjaśnia dr Joanna Fotschki.

Dodaje, że niestety, utrzymywanie prawidłowego stanu nawodnienia organizmu jest często przez zaniedbywane.
– Nie sprzyja temu też wzrastająca tendencja do wybierania przez konsumentów słodkich napojów, która staje się coraz bardziej widoczna – mówi.

Dlatego naukowcy wraz z producentem chcą stworzyć zdrowszą alternatywę dla słodkich napojów nawadniających – z udziałem samych konsumentów.

Jak wygląda proces kreatywny?

Proces kreatywny obejmuje 5 spotkań online – od kwietnia do czerwca. W ich trakcie, wybrane w rekrutacji 20 osób w mniejszych grupach i pod okiem naukowców będzie pracować nad swoimi pomysłami i je rozwijać. Następnie, przygotowane przez konsumentów pomysły zostaną zaprezentowane przedstawicielom partnera biznesowego z firmy Maspex.

Finalnie, w następnym roku, napój trafi do sprzedaży.

Cały proces kreatywny został stworzony w oparciu o innowacyjną metodykę Uniwersytetu Warszawskiego, która łączy wysiłki indywidualne i zespołowe, wykorzystując techniki kreatywne i myślenie projektowe.

Data publikacji: 28.03.2025